Artykuł przedstawia algorytm Dijkstry służący do wyznaczania najkrótszych ścieżek w grafie skierowanym (nieskierowanym).
Zasada działania algorytmu jest bardzo prosta. W pierwszym kroku ustalamy źródło, czyli taki wierzchołek, z którego będziemy wyznaczać najkrótsze ścieżki do pozostałych. Długość ścieżki w tym przypadku ustawiamy na 0. Dla pozostałych wierzchołków ustawiamy te odległości na nieskończoność, ponieważ nie mamy jeszcze znalezionych długości najkrótszych ścieżek. Przejdź wierzchołka źródłowego, a następnie postępuj według schematu:
Jeśli w to liczba wierzchołków, a k to liczba krawędzi, to złożoność algorytmu Dijkstry wynosi$$O(k\log w),$$koszt wrzucenia elementu do kolejki/seta jest logarytmiczny. Omawiany algorytm jest algorytmem zachłannym, ponieważ w każdym jego kroku, pobiera najkrótszą ścieżkę z seta, która jest optymalnym rozwiązaniem w danym momencie.
Algorytm Dijkstry nie działa, gdy wagi są ujemne. Można go zastosować zarówno dla grafu skierowanego i nieskierowanego. Jeśli ścieżka do danego wierzchołka nie istnieje, to odległość w nim zapisana będzie wynosiła nieskończoność.
#include<bits/stdc++.h>
#define para pair<int, int>
using namespace std;
const int inf = INT_MAX; //nieskończoność
//struktura, która będzie przechowywać wierchołki grafu
struct G{
vector <para > pol; //z jakim wierzchołkiem, waga
int odl = inf; //najkrótsza ścieżka od źródła (na początku nieskończoność)
}*wezel;
void dijkstra(int start)
{
int dystans, a, b;
wezel[start].odl = 0;
set <para > krawedzie; //odleglosc od źródła, ( -> b)
//dodanie wszystkich wag krawędzi oraz numery wierzchołków docelowych
for(int i=0; i<wezel[start].pol.size();i++)
krawedzie.insert({wezel[start].pol[i].second, wezel[start].pol[i].first});
//lub
// krawedzie.insert(make_pair(wezel[start].pol[i].second, wezel[start].pol[i].first));
while(!krawedzie.empty()) //dopóki w secie są jeszcze jakieś krawędzie do analizy
{
//pobranie najkrótszej ścieżki oraz wierzchołek, do którego ona prowadzi
dystans = krawedzie.begin()->first; //dystans
b = krawedzie.begin()->second; //wierzchołek
wezel[b].odl = min(dystans, wezel[b].odl); //ustawienie długości najkrótszej ścieżki
//usunięcie krawędzi z seta
krawedzie.erase(krawedzie.begin());
for(int i=0; i<wezel[b].pol.size(); i++) //przeglądam wszysktie połączenia z wierzchołka b
//biorę tylko te połączenia z wierzchołkami, do których odleglosć jest równa nieskonczonosć
if(wezel[wezel[b].pol[i].first].odl == inf)
krawedzie.insert(make_pair(wezel[b].pol[i].second + dystans, wezel[b].pol[i].first));
}
}
int main()
{
int w, k, waga, a, b, start;
//wczytanie liczby wierzchołków oraz liczby krawędzi
cout<<"Podaj liczbę wierzchołków oraz liczbę krawędzi: ";
cin>>w>>k;
wezel = new G[w+1];
for(int i=0; i<k; i++)
{
//(a -> b), waga
cout<<"a -> b (waga): ";
cin>>a>>b>>waga;
wezel[a].pol.push_back(make_pair(b, waga));
/* w przypadku grafu nieskierowanego dodajemy poniższą linijkę
wezel[b].pol.push_back(make_pair(a, waga));
*/
}
cout<<"Podaj wierzchołek początkowy: ";
cin>>start;
dijkstra(start);
cout<<"Najkrótsze ścieżki z wierzchołka źródłowego o numerze "<<start<<": "<<endl;
for(int i=1; i<=w; i++)
if(i != start)
if(wezel[i].odl == inf)
cout<<start<<" -> "<<i<<": nieskończoność"<<endl;
else
cout<<start<<" -> "<<i<<": "<<wezel[i].odl<<endl;
delete [] wezel;
return 0;
}